loading...
مطالب قشنگ و علمی و تاریخی و طنز
MAHDI ..... jAFARY بازدید : 33 دوشنبه 02 دی 1392 نظرات (0)

تبلت چگونه زندگی مجازی شما را متحول می‌کند؟! تجربه شخصی من از کار با «گلکسی تب»

آن دسته از خوانندگان که مشترک فید وبلاگ هستند، چند وقت پیش در یکی از پست‌ها خواندند که قصد تهیهگلکسی تب دارم. من آن زمان از خوانندگان خواسته بودم که در مورد فارسی‌سازی این گجت، راهنمایی کنند.

خوب! تبلت را مدتی پیش از طریق «دیجی کالا» تهیه کردم و با اندکی دردسر رام فارسی را نصب کردم.

بعضی از دوستان و خوانندگان از من خواسته‌اند که تجربه‌ام را در مورد کار با تبلت به صورت عام و گلکسی تب به صورت خاص، به اشتراک بگذارم.

در این پست، من به جای اینکه اطلاعات و آمار و اعداد سایت‌های معتبر را در مورد گلکسی تب، ترجمه کنم و در اینجا بیاورم، سعی می‌کنم بر تجربه خودم متمرکز شوم. شما می‌توانید با جستجویی مختصر بهترین مرورها را در وب پیدا کنید و با استفاده از آنها و پست من، اطلاعات خود را تکمیل کنید.

- تبلت یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ است. من واقعا نمی‌دانم فلسفه استفاده از وسیله‌ای، بین گوشی‌های روتین و لپ‌تاپ‌ها چیست؟

واقعیتش را بخواهید، من هم در هنگام خرید تبلت، همین شک و تردید را داشتم. خوب، آخر چه معنی دارد، یک اسمارت‌فون خوب و یک نت‌بوک یا لپ‌تاپ پرتابل برای کار آدم کفایت می‌کند. تبلت این میان به چه دردی می‌خورد؟! اما این تردید من تا حدی زیادی بعد از خرید تبلت برطرف شد.

- گلکسی تب، یک تبلت پرتابل خوب: یکی از دلایلی که باعث شد آیپد ۱۰ اینچی نخرم و به سمت گلکسی تب ۷ اینچی بروم، همین اندازه کوچک‌تر آن بود. من وسیله‌ای که می‌خواستم که بتوانم به راحتی آن را این طرف و آن طرف ببرم، در جیب بارانی‌ام جا شود و حتی هنگامی که در بستر، دراز کشیده‌ام به راحتی با یک دست آن را بالای سر بگیرم. آیپد، تبلت بی‌نظیری است، اما هم اندازه و هم وزنش، بیشتر از استانداردی است که من دوست داشتم. درست به همین خاطر است که این روزها، شایعه ساخت آیپد مینی ۷ اینچی هم به گوش می‌رسد.

البته چند وقت پیش گوشی گلکسی اس را تهیه کرده بودم و طبعا با اندروید آشنایی نسبی داشتم و این بار می‌خواستم اندروید را روی یک تبلت تجربه کنم.

فاکتورهایی مثل سیم‌کارت خوردن و مولتی‌تسک بودن هم مطرح بود. البته همه اینها سلیقه‌ای است، همچنان که من این روزها با علاقه آخرین شایعات آیپد ۲ را مرور می‌کنم و چه بسا که این گجت را هم در آینده، تست کنم.

به صورت کلی من فعلا به جز آیپد یا گلکسی، تبلت دیگری را به شما توصیه نمی‌کنم. البته دو سه مدل نت‌بوک / تبلت هم هستند که گویا فعلا وارد بازار ایران نشده‌اند و آنها هم به نوبه خود وسوسه‌کننده هستند، اما به نظر من بیشتر به درد کسانی می‌خورد که دلشان بیشتر با لپ‌تاپ یا نت‌بوک است.

- صفحه نمایش گلکسی تب، گرچه کیفیت Super Amoled گوشی گلکسی اس را ندارد، اما کیفیتش کاملا قابل قبول است. بازتاب نور محیطی وجود دارد، که البته مزاحمت چندانی ایجاد نمی‌کند، اما اگر صفحه نمایش مات بود، کاربر رضایت بیشتر داشت. اثر انگشت به راحتی روی صفحه نمایش گلکسی تب باقی می‌ماند، اما زمانی که وسیله روشن است، این آثار قابل رؤیت نیستند، اما ممکن است کاربران کمی وسواسی را ناراضی کند.

- کیفیت بدنه گلکسی تب خوشبختانه به بدی گلکسی اس نیست. گلکسی اس بدنه پشتی، بسیار بدی دارد، طوری که من مجبور شدم، اصلا درب پشتی گوشی را جدا کنم و یک درب پشتی جدا تهیه کنم. اما خوشبختانه گلکسی تب، جدار پشتی سفیدرنگ باکیفیتی دارد که اصلا اثر انگشت را به خود نمی‌گیرد و زیبایی خوبی به وسیله می‌دهد.

همان طور که پیش‌تر گفتم وزن کم (حدودا ۳۸۰ گرم) و ابعاد تبلت، طوری است که می‌توان به راحتی با یک دست آن را نگاه داشت. گرچه منتقدان ضخامت گلکسی تب را کمی زیاد می‌دانند (تقریبا ۱۳ میلیمتر) اما تجربه شخصی من نشان می‌دهد که همین ضخامت باعث کنترل بهتر گوشی با یک دست می‌شود!

خوب! حالا بیایید در ضمن بررسی بعضی از اپلیکیشن‌ها، کارایی تبلت را هم بررسی کنیم:

این اسکرین‌شاتی از هوم اسکرین تبلتم است، البته در اندروید شما می‌توانید هوم اسکرین‌های متعددی داشته باشید و به راحتی بین آنها بچرخید و ویجت‌های مورد نیازتان را در آنها پخش کنید.

- خواندن کتاب الکترونیک با تبلت: ما نیاز داریم که گجت‌هایی برای خواندن کتاب‌های الکترونیک تهیه کنیم. خواندن این کتاب‌های پشت مانیتور واقعا عملی نیست و به علاوه ما باید بتوانیم همیشه کتاب‌های مورد نیازمان را به اینجا و آنجا ببریم.

من پیش از این «سونی ریدر» داشتم که بسیار از کار با آن لذت می‌بردم، اما گجت‌های اختصاصی خوانش کتاب در عین مزایایی که دارند (مثلا استفاده از فناوری e-Ink یا طول عمر بالای شارژ)، در حال حاضر نقایصی هم دارند. مثلا شما هیچگاه با کیندل یا سونی ریدر نمی‌توانید با کیفیت خوب، به صورت لمسی با کتاب تعامل برقرار کنید، شما نمی‌توانید به صورت چند لمسی (مولتی تاچ) روی متن یا عکس زوم کنید، شما نمی‌توانید کتاب را به صورت رنگی ببینید.

همانطور که می‌دانید کتاب‌های الکترونیک در فرمت‌های مختلف منتشر می‌شوند، با استفاده از تبلت، کاربر هیچگاه نگران نیست که شاید وسیله‌اش از فرمت کتاب، پشتیبانی نکند. چون به راحتی می‌تواند، اپ مورد نیاز را بیاید و مشکل را برطرف کند.

برای مثال بسیاری از کتاب‌های پزشکی مرجع را با فرمت chm می‌توان از اینترنت دانلود کرد، اما کمتر کتابخوانی پیدا می‌شود که این فرمت را به خوبی پوشش دهد، اما با تبلت و مثلا نصب اپ iReader می‌توان به راحتی کتاب حجیمی مثل هاریسون را با خود داشت. تصور کنید که یک پزشک همیشه به کتاب‌های مرجع دسترسی داشته باشد. اسکرین شاتی از کتاب طب داخلی هاریسون در گلکسی تب:

در عکس زیر شما، نماهایی از اپ ای‌بوک اندروید را می‌بینید که با آن می‌توان به زیبایی کتابخانه‌ای مجازی با استفاده از کتاب‌های با فرمت epub ساخت. نحوع تعامل با کتاب، درست مثل ورق زدن یک کتاب واقعی است:

برتری دیگر تبلت‌ها، در قباس با کتاب‌خوان‌های روتین، این است که با آنها می‌توان به راحتی کتاب‌هایی اسکن‌شده را خواند. می‌دانید که بسیاری از کتاب‌های فارسی که در محیط اینترنت به رایگان قابل دانلود هستند، به صورت متن نیستند و در واقع اسکن کتاب‌ها هستند. با استفاده از سونی ریدر من نمی‌توانستم از این کتاب‌ها استفاده کنم، اما حالا با استفاده از گلکسی تب، من به راحتی می‌توانم از این کتاب‌ها استفاده کنم:

قبلا انبوهی کتاب و مجله داشتم که به سبب اینکه با کتاب‌خوانم نمی‌توانستم عکس‌های رنگی‌شان را ببینم، اصلا رغبت نمی‌کردم به سویشان بروم، اما حالا قضیه فرق می‌کند.

خواندن روزنامه‌ها با تبلت: روز به روز بر تعداد مجلات و روزنامه‌هایی که اپ‌های اختصاصی منتشر می‌کنند، افزوده می‌شود. استفاده از این اپ‌ها خواندن آنها را بسیار ساده می‌کند. به عنوان من اپلیکیشنی برای نیویورک تایمز نصب کرده‌ام که خواندش را بسیار ساده و پاکیزه می‌کند:

با کلیک بر روی هر مقاله، می‌توان متن کامل آن را به راحتی خواند.

خواندن فیدها با تبلت: خواندن گودر با تبلت لطف خاص خودش را دارد. شما می‌توانید با سرعت بالایی مطالب را مرور کنید.

البته اپلیکیشن‌های بسیار متنوعی برای خواندن فیدها وجود دارند. در تصویر بالا نمایی از گودر در مرورگر پیش‌فرض اندروید می‌بینید.

اگر یک کاربر حرفه‌ای گودر باشید، می‌دانید که صرف زمان زیاد پای گودر، آدم را به راستی خسته می‌کند. اما با تبلت می‌توانید به راحتی روی مبل لم بدهید و به صورت لمسی، اخبار را بالا و پایین کنید. به علاوه خواندن پست‌های بلند با تبلت، به مراتب راحت‌تر از مانیتور پی‌سی‌هاست.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با تبلت: بله! با مرورگر پی‌سی یا گوشی موبایل هم می‌شود وارد شبکه‌های اجتماعی شد و فعالیت کرد. اما اگر شما از اپلیکیشن‌های این شبکه‌های اجتماعی روی موبایل استفاده کنید، می‌توانید با سهولت بیشتری فعالیت کنید. از زمانی که اپ‌های مربوطه را روی تبلتم دارم، میزان فعالیتم در توییتر و فیس‌بوک بیشتر از گذشته شده است.

مسئله جالب این است که تبلت، خیلی وقت‌ها برای من مبدل به یک مانیتور دوم شده است! یعنی حتی زمانی که پای پی‌سی هستم برای چک کردن توییتر و فیس‌بوکم از تبلت استفاده می‌کنم. تازگی هم عادت پیدا کرده‌ام که هنگام تماشای فوتبال، تبلت را کنار بگذارم، تا هر وفت چیز جالبی دیدم، توییتش کنم!!

گلکسی تب و پخش ویدئو: گلکسی تب بسیاری از فرمت‌های ویدئوی را پشتیبانی می‌کند. در تستی که من انجام دادم، تبلت توانست به راحتی ویدئوی HD با کیفیت ۱۰۸۰P را پخش کند:

برای پخش ویدئوهایی با فرمت flv‌ یا mkv و سایر فرمت‌هایی که معمولا کمتر مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند، می‌توان به سهولت اپ‌هایی یافت.

البته تصور نمی‌کنم، آدم به جز هنگام سفر یا وقتی بخواهد قطعه ویدئوی کوتاهی را به دوستش نشان بدهد، مانیتور‌های صفحه‌پهن یا تی‌وی‌های خانه را رها کند و سراغ تبلت بیاید.

یکی از نگرانی‌های بعضی از افراد، عدم سازگاری اندروید با زبان فارسی بود، خوشبختانه این مشکل روز به روز و به خصوص درمورد نسخه‌های تازه‌تر اندروید، کمتر و کمتر می‌شود. گلکسی اس و گلکسی تب هم به راحتی با نصب رام مناسب، با فارسی سازگار می‌شوند:

گلکسی تب و نقشه گوگل: یکی از چیزهای جذاب تبلت این است که این وسیله به کمک GPS مکان شما را به زیبایی روی نقشه گوگل نمایش می‌دهد. صفحه ۷ اینچی این تبلت، تجربه‌ای بسیار بهتر از گوشی‌های موبایل در اختیار شما قرار می‌دهد.

در این پست، البته قرار نیست، در مورد اپلیکیشن‌های جذاب یا گیم‌های اندروید بنویسم، اما باید به این نکته اشاره کنم که با استفاده از نمایشگر ۷ اینچی این تبلت، می‌توان لذت بیشتری از گیم‌ها و اپ‌ها برد. مثلا بازی زیبای پرندگان خشمگین!

- خوشبختانه به راحتی می‌توان یک سیم کارت رایج را وارد این تبلت کرد و با استفاده از GPRS‌ همراه اول یا بهتر از آن ایرانسل، اتصل دائم به اینترنت داشت. البته من در خانه برای اتصال تبلت به اینترنت، از وایرلس خانگی استفاده می‌کنم.

- با گلکسی تب می‌توان ارتباط تلفنی هم برقرار کرد، البته بهتر است در این مواقع از هدفون استفاده کنید! دفترچه تلفن گلکسی تب برای بهره بردن از صفحه عریض آن، کاملا بهینه شده است.

- شارژ ۷ ساعته گلکسی، برای یک وب‌گرد پرکار کاملا کافی است، البته به پای شارژ ۱۰ ساعته آیپد نمی‌رسد. اگر کارتان با تبلت زیاد باشد، مجبور هستید، هر روز آن را شارژ کنید.

- گلکسی تب، دارای دوربین جلو و پشت است. دوربین پشت این تبلت، فلش هم دارد. این مسئله یکی از نقاط برتری گلکسی نسبت به آیپد است. البته وضوح دوربین پشت، بیشتر از ۳٫۲ مگاپیکسل نیست.

- گلکسی تب، بلوتوث کارآمدی دارد و به کمک آن می‌توانید به راحتی فایل با گوشی‌ها یا لپ‌تاپ‌های دیگر رد و بدل کنید.

- انتقال فایل‌ها به گوشی به استفاده از کابل ارتباطی بسیار آسان است و دردسر بعضی از تبلت‌ها را ندارد.

تبلت‌ها و تولید محتوا: گرچه با تبلت می‌توان به سرعت و در همه جا اخبار را مرور کرد و ماده خام لازم برای کار وبلاگ‌نویسی یا روزنامه‌نگاری را فراهم کرد، اما هنگام آماده‌سازی مطلب نهایی، تبلت‌ها به اندازه پی‌سی یا لپ‌تاپ برای نوشتن مناسب نیستند. خود من در هنگام وبلاگ‌نویسی عادت دارم ۲۰ برگه را در مرورگر باز کنم، به سرعت با استفاده از صفحه کلید تایپ کنم و با استفاده از برنامه‌های ویرایشگر عکس، عکس‌ها را ویرایش کنم. گرچه اپ‌های خوبی برای کار با وردپرس و سایر سیستم انتشار محتوا هم در محیط iOS و هم اندروید تولید شده‌اند، اما من هیچ وقت هنگام کار با تبلت در این مورد خاص، رفاهی را که پشت پی‌سی دارم، احساس نمی‌کنم.

البته می‌شود با یک سری تجهیزات جانبی مثل کیبورد -که البته در مورد گلکسی تب فعلا در بازار ایران نیست- این فرایند را هم بهتر کرد.

————-

تبلت گجتی است که تا تجربه استفاده از آن را نداشته باشید، پی به ضرورت داشتنش نمی‌برید. البته این مسئله به نوع خاص کاربری شما برمی‌گردد، اما من تقریبا مطمئن هستم که اگر شما یک وب‌گرد حرفه‌ای و کاربر مشتاق شبکه‌های اجتماعی هستید و می‌خواهید همه جا و همه‌وقت به راحتی کارهای آنلاینتان را انجام بدهید، در صورت کار چند ساعته با یک تبلت، معتادش خواهید شد. جذاب بودن فناوری لمسی در یک صفحه عریض، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن صرف‌نظر کرد.

گرچه در طی یکی دو سال آینده کتابخوان‌های رنگی مبتنی بر فناوری e Ink هم وارد بازار خواهند شد. اما دست‌کم تا آن زمان، شخصا ترجیح می‌دهم که کتاب‌ها و مجلات را با تبلت بخوانم و نه با کتابخوانی که فعلا دارم.

به علاوه اگر شما یک وبلاگ‌نویس یا ژورنالیست فعال هستید، تبلت با تسریع فناوری وب‌گردی، می‌تواند سرعت بیشتری به کارتان بدهد و حتی درجه خلاقیت‌تان را بیشتر کند.

نکته مهم دیگر این است که نباید تصور کنید، تبلت، منحصرا گجتی برای استفاده در «خارج» خانه است، همان طور که گفتم من حتی در کنار پی‌سی هم از تبلت استفاده می‌کنم.

البته اگر آدم ایده‌الیستی هستید و دنبال یک تبلت آرمانی با قدرت پردازش بیشتر، صفحه نمایش بهتر، سیستم عامل سازگارتر با تبلت یا شارژ باطری بیشتر هستید، باید مدتی صبر کنید و منتظر ورود نسل دوم یا سوم تبلت‌ها باشید. اما اگر از من می‌شنوید و حرفم را قبول دارید، باید بگویم که تجربه کردن فناوری روز، لذتی دارد که نمی‌توان به راحتی از آن صرف‌نظر کرد. مطمئن باشید که سطح انتظارات شما هم یک سال بعد اصلا قابل قیاس با انتظارات فعلی‌تان نخواهد بود.

همان طور که گفتم، من در این پست، تنها تجربه شخصی‌ام را با شما در میان گذاشتم. شما برای مرور کامل این گجت، می‌توانید به سایت‌های معتبر مراجعه کنید، دیدن ویدئوهای یوتیوب را هم به شما توصیه می‌کنم. دیدن ویدئوهایی در یوتیوب را که به مقایسه آیپد و گلکسی پرداخته‌اند، به صورت ویژه به شما توصیه می‌کنم.

در پایان، اگر سؤال یا نکته خاصی به نظرتان می‌رسد، حتما در قسمت کامنت با من در میان بگذارید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 29
  • بازدید کلی : 4,964